ÖZ
Eğitim sistemlerinin güncelliğini koruması, sürekli yenilenen ve zamanın ruhunu ve ihtiyaçlarını yansıtan öğretim programlarıyla sağlanabilir. Bu doğrultuda, dinamik ve zengin toplumsal çeşitliliğe sahip olan Türkiye’nin eğitim sistemini yeniden yapılandırması ve güncel ihtiyaçlara cevap verecek şekilde uyarlanması kritik önem taşımaktadır. Bu bağlamda Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" adı altında öğretim programlarını yenilemiş ve 2024-2025 eğitim-öğretim yılından itibaren kademeli olarak uygulamaya konulacağı kamuoyuna duyurmuştur. Bu nedenle araştırma, 2024 yılında yayınlanan "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni”nin (TYMMÖPOM) kapsayıcı ölçme ve değerlendirme ilkelerine uygunluğunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çünkü öğretim programlarının kapsayıcı olarak nitelendirilebilmesi ancak ölçme ve değerlendirme yaklaşımının da kapsayıcı olması ile mümkündür. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve doküman incelemesi yöntemiyle veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonucunda “TYMMÖPOM”de “bütüncül eğitim yaklaşımı”, “öğrenme kanıtları (ölçme ve değerlendirme)”, “ölçme ve değerlendirme uygulamalarında dikkat edilecek hususlar”, “farklılaştırma” ve “destekleme” başlıklarında kapsayıcı ölçme ve değerlendirme ilke ve uygulamalarına yer verildiği görülmüştür. Bu sonuç “TYMMÖPOM”nin eğitimde fırsat eşitliği, eşit ve adil bir eğitim süreci ve tüm öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verme hedefleriyle kapsayıcı ölçme ve değerlendirme anlayışının örtüştüğünü göstermektedir. Bu bulgular neticesinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
ANAHTAR KELİMELER
DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2025.13988