Türkiye’deki Sosyoekonomik Seviyeye Bağlı Matematik Başarı Farklılıklarının Avrupa Birliği Ülkeleri ile Karşılaştırılması

Zeynep Ebrar Yetkiner Özel, Serkan Özel, Bruce Thompson

ÖZ

Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerindeki ortaokul öğrencileri arasında matematik derslerinde sosyoekonomik seviyeye bağlı başarı farklılıklarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması’nın (TIMSS) 2007 datası kullanılmıştır. Örneklemi, Türkiye ve bu çalışma için gerekli değişkenleri sağlayan Avrupa Birliği ülkeleri (Bulgaristan, Kıbrıs, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, İtalya, Litvanya, Malta, Romanya ve Slovenya) oluşturmuştur. Çalışmada Türkiye’deki düşük ve yüksek sosyoekonomik seviyedeki öğrenciler arasında önemli başarı farklılıkları olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin sosyoekonomik seviyeleri ve matematik başarıları arasındaki korelasyon Türkiye’de örneklemdeki Avrupa Birliği ülkelerine kıyasla daha fazladır. Örneklemdeki ülkeler arasında sadece Macaristan’da düşük ve yüksek sosyo-ekonomik seviyedeki öğrencilerin matematik başarıları arasındaki farklılıklar Türkiye’deki kadar büyük veya Türkiye’dekinden biraz daha fazladır.

ANAHTAR KELİMELER

middle school, mathematics achievement, equity, achievement gap, comparative study

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.