Tahmin Gözlem Açıklama Yöntemine Dayalı Etkileşimli E-kitabın Lise Öğrencilerinin Kavram Yanılgıları, Öz-Düzenleyici Öğrenme ve Bilişsel Bağlılıkları Açısından İncelenmesi

Nazmiye Çırakoğlu, İlknur Reisoğlu, Seyhan Eryılmaz Toksoy

ÖZ

Bu çalışma, ısı ve sıcaklık konusunda tahmin, gözlem, açıklama yöntemine dayalı etkileşimli e-kitap kullanımında lise öğrencilerinin kavram yanılgılarının, bilişsel bağlılıklarının ve öz-düzenleyici öğrenme düzeylerinin nasıl değiştiğini açıklamayı amaçlamaktadır. Bunun yanı sıra, etkileşimli e-kitap özelliklerinin kavram yanılgılarının giderilmesini, bilişsel bağlılığı ve öz-düzenleyici öğrenmeyi nasıl desteklediğini araştırmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda 31 lise öğrencisi ile açıklayıcı karma bir yöntem yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak kavram yanılgısı tespit testi, öz-düzenleyici öğrenme ölçeği, bilişsel bağlılık ölçeği ve odak grup görüşmelerinden yararlanılmıştır. Lise öğrencilerinin tahmin, gözlem, açıklama yöntemine dayalı etkileşimli e-kitap kullanımından önce ve sonra kavram yanılgıları, bilişsel bağlılıkları ve öz-düzenleyici öğrenme düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Etkileşimli e-kitabın belirli bir öğrenme yöntemine dayanması, farklı çoklu ortam materyallerini içermesi, ele alınan kavramlarla ilgili önemli uygulamalar sunması, öğrencilere kendi öğrenme süreçlerini yönetme kontrolü sağlaması ve günlük hayattan örnekler üzerinden gözlem yapılmasına olanak tanıması gibi özelliklere sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu özelliklerin öğrencilerin farklı kavramlar arasındaki farkları anlamalarını kolaylaştırdığı, bilişsel bağlılığı ve öz-düzenleyici öğrenmeyi desteklediği sonucuna varılmıştır.

ANAHTAR KELİMELER

Etkileşimli e-kitap, Öz-düzenleyici öğrenme, Bilişsel bağlılık, Kavram yanılgılarını giderme, E-kitap


DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2025.13048

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.