ÖZ
Bu araştırmanın amacı, 24-36 aylık çocuk sahibi anneler için uygulanan bir anne eğitim programının, annelerin ebeveynlik bilgisi ve ebeveynlik görevlerinde öz yeterlik algıları ile çocuklarının sosyal-kişisel, dil, ince motor ve kaba motor gelişimlerine etkisini incelemektir. Araştırma, karma bir modelde tasarlanmış olup müdahale desendir. Çalışma grubu, 11 deney grubu ve 11 kontrol grubundan oluşan toplam 22 anne ve çocuklarından oluşmuştur. Araştırma kapsamında, deney grubundaki annelere, 12 hafta süresince birebir Anne Eğitim Programı uygulanmıştır. Araştırma sonucunda uygulanan eğitim programın annelerin Etkili Ebeveynlik Bilgisi Ölçeği, Ebeveynlik Görevlerinde Öz Yeterlik Ölçeğinin ilgi-bakım, disiplin ve oyun alt boyutları ile ebeveynlik görevleri kontrol listesinin davranışsal öz yeterlik alt boyutu puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığını göstermiştir. Ayrıca, deney ve kontrol grubundaki çocukların Denver Gelişim Tarama Testinin kişisel-sosyal, ince motor, dil ve kaba motor gelişim alt boyutlarına ilişkin son test-ön test fark puanlarının anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Annelerin programın sağladığı katkılara yönelik görüşlerinin ise en çok “anneye katkısı” ve “çocuğa katkısı” kategorileri altında toplandığı saptanmıştır. Çalışma sonucunda annelere uygulanan anne eğitim programının, annelerin çocuklarının gelişimine katkı sağlamanın yanı sıra, annelerin etkili ebeveynlik bilgisine ve ebeveynlik öz-yeterliklerine katkı sağladığı bulunmuştur.
ANAHTAR KELİMELER
DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2024.12515