Lise Öğrencilerinin Siber Zorbalıkla Baş Etme Stratejilerini Yaratıcı Drama ile Anlamak

Gökhan Karaosmanoğlu, Ömer Adıgüzel, Pınar Özdemir Şimşek

ÖZ

Bu araştırmada lise öğrencilerinin çevrim içi ortamlarda karşılaştıkları siber zorbalığa karşı duyarlıklarını ve siber zorbalıkla başa çıkma düzeylerini, siber zorbalık sürecinde kullandıkları baş etme stratejilerini ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak kullanılan yaratıcı drama yönteminin etkililiğini ortaya koymak amaçlanmaktadır. İç içe karma desen kullanılan araştırmada nicel veriler Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Ölçeği ve Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği ile, nitel veriler katılımcı günlükleri, çevrim içi iletişim kayıtları ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma grubunu bir Anadolu Lisesi’ndeki 10. ve 11. sınıf öğrencileri (10 kız, 12 erkek öğrenci) oluşturmuştur. Elde edilen bulgular, geliştirilen Drama Temelli Siber Zorbalık Eğitim Programının öğrencilerin siber zorbalıkla başa çıkmalarında ve yeni baş etme stratejileri geliştirmelerinde, siber zorbalığa karşı daha duyarlı olmalarında, farklı rollere girerek gerçek yaşam becerileri oluşturmalarında etkili olduğunu göstermiştir.

ANAHTAR KELİMELER

Siber zorbalık, Yaratıcı drama, Baş etme stratejileri


DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.10368

Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.